ZAŁĄCZNIK NR 1
Zakres wiedzy i umiejętności oraz wykaz literatury
JĘZYK POLSKI
I.
Obszary umiejętności podlegające ocenie na wszystkich etapach Konkursu.
1.
Czytanie ze zrozumieniem różnych tekstów kultury, w
tym tekstów poetyckich i prozatorskich, tekstów popularnonaukowych, przekazów
ikonicznych, tekstów użytkowych.
2.
Analiza i interpretacja tekstów literackich oraz
innych tekstów kultury.
3.
Wykorzystywanie wiedzy o języku.
4.
Tworzenie wypowiedzi pisemnej na określony temat.
5.
Poszukiwanie i porządkowanie informacji. Korzystanie
ze źródeł informacji.
Etap szkolny
II. Treści kształcenia.
Uczeń
1)
określa
a)
temat i główną myśl tekstu,
b)
nadawcę i odbiorcę (adresata) wypowiedzi,
2)
rozpoznaje cechy
a)
tekstu literackiego oraz informacyjnego, także o
charakterze publicystycznym,
b)
prozy oraz poezji,
c)
opowiadania, mitu, legendy,
3)
wyróżnia
a)
elementy świata przedstawionego w utworze, w tym:
zdarzenia, sytuacje, wątki, postacie (pierwszoplanowe, drugoplanowe,
epizodyczne), określa czas i miejsce przedstawionych zdarzeń,
b)
wers, strofę (zwrotkę), refren,
4)
charakteryzuje osobę mówiącą w wierszu (podmiot
liryczny),
5)
rozpoznaje porównanie, epitet ,wyraz
dźwiękonaśladowczy oraz określa ich funkcje w utworze,
6)
rozpoznaje uosobienie i ożywienie,
7)
rozumie znaczenie pojęć: fikcja literacka, realizm,
fantastyka,
8) posługuje się pojęciami związanymi z prasą: artykuł,
wywiad, reportaż, dziennik, tygodnik,
miesięcznik, kwartalnik,
miesięcznik, kwartalnik,
9) stosuje związki
frazeologiczne z następujących kręgów tematycznych: podróż, wędrówka,
tułaczka, w
tym zaczerpniętych z mitologii,
10) wykorzystuje wiedzę o języku poprzez:
a)
rozpoznawanie wypowiedzeń oznajmujących, pytających,
rozkazujących,
b)
rozpoznawanie zdań pojedynczych rozwiniętych i
nierozwiniętych, złożonych,
równoważnika zdania,
c)
budowanie wskazanych wyżej wypowiedzeń i ich
przekształcanie,
d)
wskazywanie i tworzenie podmiotu, orzeczenia,
przydawki, dopełnienia i okolicznika,
e)
rozróżnianie rzeczownika, przymiotnika, liczebnika,
czasownika, przysłówka,
f)
określanie form przypadków, liczb, czasów, osób,
trybów i rodzajów gramatycznych,
g)
stosowanie poprawnych form gramatycznych wyrazów
odmiennych,
h) rozpoznawanie
i poprawne stosowanie w tekście czasowników w trybach: orzekającym,
przypuszczającym, rozkazującym,
11) tworzy
wypowiedź pisemną w następujących formach gatunkowych:
a)
opowiadanie,
b)
opis przedmiotu, opis postaci,
c)
ogłoszenie, zawiadomienie,
d)
zaproszenie,
e)
sprawozdanie,
f)
list prywatny,
g)
pamiętnik, dziennik,
12) sporządza
plan ramowy oraz szczegółowy,
13) zna i
stosuje zasady ortografii i interpunkcji,
14) wykorzystuje wiedzę na temat budowy i
zastosowania słowników: ortograficznego, języka
polskiego, frazeologicznego, encyklopedii oraz wyszukiwania informacji w Internecie.
polskiego, frazeologicznego, encyklopedii oraz wyszukiwania informacji w Internecie.
III. Literatura.
1. Podręczniki do języka
polskiego ustalone na II etap edukacyjny lub inne dostępne źródła.
2. Ch. Dickens, Opowieść wigilijna, Poznań, 2006.
2. Ch. Dickens, Opowieść wigilijna, Poznań, 2006.
3. J. Parandowski , Przygody Odyseusza, Warszawa, 2008.
Uwaga! Miejsce i rok wydania
podanych wyżej pozycji literackich mogą być inne.
Etap rejonowy
II. Treści kształcenia.
Obowiązują treści kształcenia z etapu szkolnego.
Ponadto uczeń
1)
określa narratora i narrację (pierwszo- i
trzecioosobową),
2) rozpoznaje cechy gatunkowe powieści
przygodowej, obyczajowej, młodzieżowej,
3) wyróżnia
a) rodzaje
rymów: męskie, żeńskie, parzyste/sąsiadujące, okalające, krzyżowe,
b) przysłowie, złotą myśl, sentencję,
aforyzm,
4) rozpoznaje przenośnię i określa jej funkcję
w utworze,
5)
posługuje się pojęciami związanymi z teatrem: gra aktorska, reżyseria,
dekoracja,
charakteryzacja, kostiumy, rekwizyty,
charakteryzacja, kostiumy, rekwizyty,
6) stosuje związki frazeologiczne z następujących kręgów tematycznych: rodzina,
dziecko,
zdrowie, przyjaźń, dom,
zdrowie, przyjaźń, dom,
7) wykorzystuje wiedzę o języku poprzez
a) stopniowanie
przymiotników i przysłówków,
b) rozpoznawanie
zaimka, spójnika, przyimka i ich stosowanie w tekstach,
c) rozpoznawanie
rodzajów podmiotów i orzeczeń,
d) określanie
roli podmiotu i orzeczenia,
e) dokonywanie
analizy słowotwórczej wyrazów – wskazywanie podstawy słowotwórczej i formantu,
f) określanie
funkcji formantów, w tym tworzenie zdrobnień i zgrubień,
g) rozróżnianie
oraz budowanie zdań złożonych współrzędnie i podrzędnie,
8) tworzy wypowiedź pisemną w następujących
formach gatunkowych:
a) opowiadanie
z dialogiem odtwórcze i twórcze,
b) list
oficjalny,
c) opis postaci
z elementami charakterystyki,
d) opowiadanie
z elementami opisu uczuć i przeżyć wewnętrznych,
9)
zna i stosuje zasady ortografii i interpunkcji,
10) wykorzystuje wiedzę na temat budowy i zastosowania
słownika wyrazów obcych
oraz słownika wyrazów bliskoznacznych.
oraz słownika wyrazów bliskoznacznych.
III. Literatura.
1. Podręczniki do języka
polskiego ustalone na II etap edukacyjny lub inne dostępne źródła.
2. F. Molnár , Chłopcy z Placu Broni, Warszawa, 2008.
3. K. Pranić, Ela-Sanela, Warszawa, 2011.
Uwaga! Miejsce i rok wydania
podanych wyżej pozycji literackich mogą być inne.
Etap wojewódzki
II. Treści kształcenia.
Obowiązują treści kształcenia ustalone na etapy szkolny i rejonowy.
Ponadto uczeń
1) określa
nastrój utworu,
2) rozpoznaje
a)
cechy gatunkowe powieści sensacyjnej (kryminalnej),
baśni, ballady,
b) wiersz rymowany i nierymowany (biały),
3) wyróżnia elementy fabuły i akcji, w tym
punkt kulminacyjny,
4) posługuje się pojęciami związanymi z
teatrem: scenariusz, reżyseria, scenografia, gra aktorska,
plan filmowy, ujęcie, aktor (pierwszo-i drugoplanowy, epizodyczny),
plan filmowy, ujęcie, aktor (pierwszo-i drugoplanowy, epizodyczny),
5) stosuje
związki frazeologiczne z następujących kręgów tematycznych: tajemnica, zagadka,
wina, kara,
wina, kara,
6) stosuje
słownictwo dotyczące technologii informacyjnej: czat, blog, e-mail, post,
7)
wykorzystuje wiedzę o języku poprzez:
a) rozróżnianie
samogłosek, spółgłosek, głosek ustnych – nosowych, twardych – miękkich,
dźwięcznych – bezdźwięcznych,
b) objaśnianie
różnic między mową a pismem w oparciu o wiedzę z zakresu fonetyki,
c) rozróżnianie
i stosowanie w tekście różnych rodzajów partykuł oraz wykrzykników,
d) używanie
form strony czynnej i biernej czasowników,
8) tworzy
wypowiedź pisemną w następujących formach gatunkowych:
a)
sprawozdanie z lektury z elementami recenzji,
b)
opowiadanie z dialogiem, z elementami opisu
przedmiotu, postaci, krajobrazu,
c)
sprawozdanie z wydarzeń, z elementami opisu postaci,
przedmiotu i sytuacji.
III. Literatura.
1. Podręczniki do języka
polskiego ustalone na II etap edukacyjny lub inne dostępne źródła.
2. R. Kosik, Felix, Net i Nika oraz Trzecia Kuzynka, Warszawa, 2009.
2. R. Kosik, Felix, Net i Nika oraz Trzecia Kuzynka, Warszawa, 2009.
3. L. Carroll, Alicja w Krainie Czarów, Poznań 2010.
Uwaga! Miejsce i rok wydania
podanych wyżej pozycji literackich mogą być inne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz