środa, 18 września 2013

Konkurs przedmiotowy

9. listopada 2013 r. o godz. 9 00 odbędzie się etap szkolny Konkursu Przedmiotowego z Języka Polskiego z Elementami Historii. Uczestnictwo w nim jest dowolne. Zapraszam do licznego udziału. Poniżej dołączam zakres wiedzy. Więcej informacji na stronie http://www.womczest.edu.pl/2009/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=59&Itemid=200145&lang=pl lub www.kuratorium.katowice.pl



ZAŁĄCZNIK NR 1


Zakres wiedzy i umiejętności oraz wykaz literatury

JĘZYK POLSKI

 I.  Obszary umiejętności podlegające ocenie na wszystkich etapach Konkursu.
1.      Czytanie ze zrozumieniem różnych tekstów kultury, w tym tekstów poetyckich i prozatorskich, tekstów popularnonaukowych, przekazów ikonicznych, tekstów użytkowych.
2.      Analiza i interpretacja tekstów literackich oraz innych tekstów kultury.
3.      Wykorzystywanie wiedzy o języku.
4.      Tworzenie wypowiedzi pisemnej na określony temat.
5.      Poszukiwanie i porządkowanie informacji. Korzystanie ze źródeł informacji.

Etap szkolny

II. Treści kształcenia.
Uczeń
1)                określa
a)      temat i główną myśl tekstu,
b)      nadawcę i odbiorcę (adresata) wypowiedzi,
2)                rozpoznaje cechy
a)      tekstu literackiego oraz informacyjnego, także o charakterze publicystycznym,
b)      prozy oraz poezji,
c)      opowiadania, mitu, legendy,
3)                wyróżnia
a)      elementy świata przedstawionego w utworze, w tym: zdarzenia, sytuacje, wątki, postacie (pierwszoplanowe, drugoplanowe, epizodyczne), określa czas i miejsce przedstawionych zdarzeń,
b)      wers, strofę (zwrotkę), refren,
4)                charakteryzuje osobę mówiącą w wierszu (podmiot liryczny),
5)                rozpoznaje porównanie, epitet ,wyraz dźwiękonaśladowczy oraz określa ich funkcje w utworze,
6)                rozpoznaje uosobienie i ożywienie,
7)                rozumie znaczenie pojęć: fikcja literacka, realizm, fantastyka,
8) posługuje się pojęciami związanymi z prasą: artykuł, wywiad, reportaż, dziennik, tygodnik,
    miesięcznik, kwartalnik,
9) stosuje związki frazeologiczne z następujących kręgów tematycznych: podróż, wędrówka,
    tułaczka, w tym zaczerpniętych z mitologii,
10) wykorzystuje wiedzę o języku poprzez:
a)      rozpoznawanie wypowiedzeń oznajmujących, pytających, rozkazujących,
b)      rozpoznawanie zdań pojedynczych rozwiniętych i nierozwiniętych, złożonych,
równoważnika zdania,
c)      budowanie wskazanych wyżej wypowiedzeń i ich przekształcanie,
d)     wskazywanie i tworzenie podmiotu, orzeczenia, przydawki, dopełnienia i okolicznika,
e)      rozróżnianie rzeczownika, przymiotnika, liczebnika, czasownika, przysłówka,
f)       określanie form przypadków, liczb, czasów, osób, trybów i rodzajów gramatycznych,
g)      stosowanie poprawnych form gramatycznych wyrazów odmiennych,
h)      rozpoznawanie i poprawne stosowanie w tekście czasowników w trybach: orzekającym, przypuszczającym, rozkazującym,
11)  tworzy wypowiedź pisemną w następujących formach gatunkowych:
a)      opowiadanie,
b)      opis przedmiotu, opis postaci,
c)      ogłoszenie, zawiadomienie,
d)     zaproszenie,
e)      sprawozdanie,
f)       list prywatny,
g)      pamiętnik, dziennik,
12)   sporządza plan ramowy oraz szczegółowy,
13)   zna i stosuje zasady ortografii i interpunkcji,
14)    wykorzystuje wiedzę na temat budowy i zastosowania słowników: ortograficznego, języka
         polskiego, frazeologicznego, encyklopedii oraz wyszukiwania informacji w Internecie.

III. Literatura.
1. Podręczniki do języka polskiego ustalone na II etap edukacyjny lub inne dostępne źródła.
2. Ch. Dickens, Opowieść wigilijna, Poznań, 2006.
3. J. Parandowski , Przygody Odyseusza, Warszawa, 2008.

Uwaga! Miejsce i rok wydania podanych wyżej pozycji literackich mogą być inne.

Etap rejonowy

II. Treści kształcenia.
Obowiązują treści kształcenia z etapu szkolnego.
Ponadto uczeń
1)      określa narratora i narrację (pierwszo- i trzecioosobową),
2)   rozpoznaje cechy gatunkowe powieści przygodowej, obyczajowej, młodzieżowej,
3)   wyróżnia
a)      rodzaje rymów: męskie, żeńskie, parzyste/sąsiadujące, okalające, krzyżowe,
      b) przysłowie, złotą myśl, sentencję, aforyzm,
4)   rozpoznaje przenośnię i określa jej funkcję w utworze,
5) posługuje się pojęciami związanymi z teatrem: gra aktorska, reżyseria, dekoracja,
     charakteryzacja, kostiumy, rekwizyty,
6)  stosuje związki frazeologiczne  z następujących kręgów tematycznych: rodzina, dziecko,
     zdrowie, przyjaźń, dom,
7)  wykorzystuje wiedzę o języku poprzez
a)      stopniowanie przymiotników i przysłówków,
b)      rozpoznawanie zaimka, spójnika, przyimka i ich stosowanie w tekstach,
c)      rozpoznawanie rodzajów podmiotów i orzeczeń,
d)     określanie roli podmiotu i orzeczenia,
e)      dokonywanie analizy słowotwórczej wyrazów – wskazywanie podstawy słowotwórczej i formantu,
f)       określanie funkcji formantów, w tym tworzenie zdrobnień i zgrubień,
g)  rozróżnianie oraz budowanie zdań złożonych współrzędnie i podrzędnie,
      8)  tworzy wypowiedź pisemną w następujących formach gatunkowych:
a)  opowiadanie z dialogiem odtwórcze i twórcze,
b)  list oficjalny,
c)  opis postaci z elementami charakterystyki,
d)  opowiadanie z elementami opisu uczuć i przeżyć wewnętrznych,
      9)  zna i stosuje zasady ortografii i interpunkcji,
     10) wykorzystuje wiedzę na temat budowy i zastosowania słownika wyrazów obcych
            oraz słownika wyrazów bliskoznacznych.


III. Literatura.
1. Podręczniki do języka polskiego ustalone na II etap edukacyjny lub inne dostępne źródła.
2. F. Molnár , Chłopcy z Placu Broni, Warszawa, 2008.
3. K. Pranić, Ela-Sanela, Warszawa, 2011.

Uwaga! Miejsce i rok wydania podanych wyżej pozycji literackich mogą być inne.

Etap wojewódzki

II. Treści kształcenia.
Obowiązują treści kształcenia ustalone na etapy szkolny i rejonowy.
Ponadto uczeń
1)   określa nastrój utworu,
2)   rozpoznaje
a)      cechy gatunkowe powieści sensacyjnej (kryminalnej), baśni, ballady,
b)  wiersz rymowany i nierymowany (biały),
3)   wyróżnia elementy fabuły i akcji, w tym punkt kulminacyjny,
4)   posługuje się pojęciami związanymi z teatrem: scenariusz, reżyseria, scenografia, gra aktorska,
      plan filmowy, ujęcie, aktor (pierwszo-i drugoplanowy, epizodyczny),
5)  stosuje związki frazeologiczne z następujących kręgów tematycznych: tajemnica, zagadka,
      wina, kara,
6)   stosuje słownictwo dotyczące technologii informacyjnej: czat, blog, e-mail, post,
7)   wykorzystuje wiedzę o języku poprzez:
a)      rozróżnianie samogłosek, spółgłosek, głosek ustnych – nosowych, twardych – miękkich, dźwięcznych – bezdźwięcznych,
b)      objaśnianie różnic między mową a pismem w oparciu o wiedzę z zakresu fonetyki,
c)      rozróżnianie i stosowanie w tekście różnych rodzajów partykuł oraz wykrzykników,
d)     używanie form strony czynnej i biernej czasowników,
8)    tworzy wypowiedź pisemną w następujących formach gatunkowych:
a)      sprawozdanie z lektury z elementami recenzji,
b)      opowiadanie z dialogiem, z elementami opisu przedmiotu, postaci, krajobrazu,
c)      sprawozdanie z wydarzeń, z elementami opisu postaci, przedmiotu i sytuacji.

III. Literatura.
1. Podręczniki do języka polskiego ustalone na II etap edukacyjny lub inne dostępne źródła.
2.  R. Kosik, Felix, Net i Nika oraz Trzecia Kuzynka, Warszawa, 2009.
3.  L. Carroll, Alicja w Krainie Czarów, Poznań 2010.

Uwaga! Miejsce i rok wydania podanych wyżej pozycji literackich mogą być inne.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz